Återintroducera födoämnen för att testa om man tål dem!

 

Du har kanske testat eliminationsdieten jag skrev om i ett tidigare inlägg, eller så har du bara tagit bort några få födoämnen som du trott påverkade hälsan negativt.

Förhoppningsvis har de flesta symtomen klingat av och kroppen känns mer i balans.

Då är det dags att återintroducera ett födoämne eller några få i taget.

För att upptäcka vad kroppen reagerar på bör detta göras långsamt och genomtänkt. Det finns lite olika varianter men de som känns grundligast och som vi testat själva i familjen är Leo Gallands ”The Allergy Solution” , Natasha Campbell McBride  ”GAPS – gut and psykology syndrome” och Ingrid Franzons ”Hjälp! Vad ska jag äta?” Deras råd är väldigt samstämmiga gällande det att reaktionerna kan ta tid, ibland ända upp till 4 dygn efter intag. Oftast går det snabbare än så men för att vara på den säkra sidan bör man alltså avsätta fyra dagar för att se tydlig effekt av det introducerade födoämnet.

Mat och symtom dagbok under detta skede är ovärderligt!

För den som är lite otåligare går det att introducera 2-4 livsmedel per 4 dygns period, men får man då en reaktion får man backa bandet och plocka bort alla och testa en och en för att veta vilket som ger symtom.

Råden för hur mycket av varje livsmedel man ska introducera skiljer sig en del. En tycker testa lite, en annan testa en vanlig portion och en tredje testa gärna födoämnet vid flera tillfällen under den första testdagen.

Här hemma testade vi vid 2 måltider samma dag. Så när vi testade majs blev det både frysta majskorn och popcorn på samma dag. Reaktionen här visade sig i form av agressivitet, ilska, sorg ca 14-16 timmar efter första måltiden.

Tänk på att symtomen är individuella och skiljer sig. I princip alla symtom som finns kan orsakas av födoämnen!

Jag vet också att processen kan kännas lång och ibland seg som kola men att hitta en fullvärdig kost som inte irriterar kroppen mer än nödvändigt är A och O för läkning av mage och tarm.

Så länge tarmen läcker är risken för nya födoämnesintoleranser stor och oftast reagerar man då på ett födoämne man äter ofta.

Varför?

Jo, för om tarmen släpper ut osmälta matartiklar i blodomloppet så kommer kroppen att bilda antikroppar mot dessa. Antikroppar är kroppens försvar och det som ger oss olika symtom beroende på vad som mer påverkas i kroppen.

Det man äter ofta om man har läckande tarm kommer ofta att läcka ut i blodomloppet och risken att antikroppar bildas mot just det är alltså högre.

För den som reagerar på många födoämnen kan därför en rotationskost vara ett tips.

Den bygger i grova drag på att man inte äter samma födoämne oftare än var fjärde dag.

För att klara detta behöver man koda sina födoämnen och dela in den i olika nummer eller andra koder. Välj ut 10 födoämnen som du äter på dag 1, 10 andra på dag 2, 10 andra på dag 3 och 10 andra på dag 4.

Det är krångligt men kan vara en livräddare för den som reagerar på många olika födoämnen och upplever att antalet födoämnen som går att äta minskar stadigt.

Läk tarmen!

Samtidigt som du försöker lätta på kroppens belastning så ska du fokusera på tarmläkning. Att få tarmslemhinnan intakt och en välbalanserad tarmflora som skydd är A och O.

Lycka till!

 

Följ BioInd Bloggen

GRATIS E-HÄFTE "7 sätt att må bättre - för barn med Autism, ADHD, Epilepsi och andra neuropsykiatriska symtom".

 

 

 

 


Post Author: Malin

3 thoughts on “Återintroducera födoämnen för att testa om man tål dem!

    Liliann Herder

    (3 december, 2016 - 14:22)

    Så bra sidor. Bra info.

      Malin

      (3 december, 2016 - 14:42)

      Tack! Kul att du gillar! ?

    […] Mer om hur man återintroducerar och testar vilka födoämnen man reagerar på hittar du här. […]

Kommentarer inaktiverade.