ADHD, hyperaktivitet och magnesiumbrist

Det finns studier som visar att intag av magnesium vid ADHD kan minska de hyperaktiva symtomen och förbättra kognitionen.

Jag är inte ett dugg förvånad och har tidigare gjort en liten Youtube video där jag förklarar hur man kan använda magnesium och kalcium som mineralterapi för att påverka kroppen i olika riktningar. Du kan titta på den här. Glad att det finns studier som stöttar detta också.

De studier jag hittat runt ADHD pekar främst på att de hyperaktiva symtomen mildras avsevärt hos många av deltagarna och detta vid vad jag skulle betrakta som förhållandevis låga doser. Men även studier som visar på kognitiva förbättringar.

Magnesium är nästan lite av ett mirakel mineral.

Det kan för väldigt många vara precis det som saknas för att få till en bättre sömn och det är för att magnesium har en lugnande effekt på nervsystemet, jag förklarar mer om det i videon ovan.

Vi människor har något som heter det autonoma nervsystemet. Detta är uppdelat i två grenar, det sympatiska nervsystemet och det parasympatiska nervsystemet.

Det sympatiska är vårt ”fly eller fäkta” system som hjälper oss i stressade situationer och håller oss alerta och försvarsberedda. 

Det parasympatiska är vårt ”vila och smälta maten” system.

Tyvärr befinner den moderna människan sig alldeles för mycket i den sympatiska delen av nervsystemet pga. all yttre och inre stress. Vi är ständigt beredda på flykt. Det betyder då att kroppen nedprioriterar alla funktioner som inte är livsviktiga när man ska undkomma en grottbjörn.

Det finns dock inte så många grottbjörnar att fly från i dagens samhälle. Grottbjörnarna är istället kanske en skolmiljö som stressar, blått ljus från skärmar som mixtrar med kroppens uppfattning om dygnsrytmen, gifter i maten vi äter, strålning från skärmar och mobiler, näringsbrister pga. selektivt ätande eller dåligt näringsupptag. Dessa faktorer gör att kroppen sitter fast i ständig stress och liksom fastnar i det sympatiska nervsystemet. Detta sliter oerhört mycket på kroppen då viktiga funktioner helt enkelt inte utförs då!

Kroppen behöver koppla över till det parasympatiska nervsystemet för att kunna smälta maten, vila, sova djupt och reparera kroppen.

Många vuxna använder yoga och meditation för att förflytta sig från det sympatiska till det parasympatiska.

Andning är annars något som är väldigt effektivt och som de flesta lite större barn klarar av. Jag har gjort en liten video på hur man kan använda andningen för avslappning och bättre sömn här.

Men så har vi ju då också magnesium. Vi kan alltså använda oss av ett mineral för att stötta kroppens förflyttning från det sympatiska till det parasympatiska nervsystemet.

Det härliga med magnesium är att det kommer med nästan inga biverkningar förutom lite lös mage om man tagit för mycket, det kan ju vara ett tips för er som har barn med förstoppning. Magnesiumcitrat kan få fart på magen, både för att magnesium stimulerar tarmperistaltiken men också för att kroppen gör sig av med överskottet via en lös avföring.

Om ditt barn ofta får kramp så är magnesium kramplösande och muskelavslappnande.

Magnesiumbrist är också otroligt vanligt speciellt så som vi äter på 2000-talet. Socker och stress är stora magnesiumtjuvar. Varje socker molekyl vi äter förbrukar hela 57 magnesiummolekyler. Extra vanligt att barnen får kramp i benen på natten efter ett sockerstinnt barnkalas!?!?

Barnen i en av ADHD studierna testades och hela 72% hade magnesiumbrist.

Om du absolut inte kan få ditt barn att ta tillskott av magnesium så kan du bada barnet i epsomsalt som är ett magnesiumsulfat salt som man löser upp i ett kroppstempererat bad. Badet bör pågå i minst 20 min för bäst effekt och man behöver inte duscha av sig efteråt.

Det finns en massa olika former av magnesium.

Till bad

Finns epsomsalt som är magnesiumsulfat.

Magnesiumklorid kan man också bada i samt spraya på kroppen. Den har ett bättre upptag via huden men kan tyvärr sticka och klia lite.

För intag via munnen

Finns magnesiumcitrat som är en billig form med god biotillgänglighet (gott upptag) dock kan den vara problematisk för den som inte tål citronsyra.

Magnesiummalat har också gott upptag men oftast lite dyrare

Magnesiumglycinat har ofta ännu lite bättre upptag men svårare att få tag på och lite dyrare.

Magnesiumorotat är nog den med alla bäst upptag men också svårast att få tag på.

Magnesiumoxid är ofta den form som finns i billiga vitaminpeparat och den har oftast lågt upptag.

Magnesiumhydroxid är den form du ska använda om du vill få ordentlig skjuts på magen pga. svår förstoppning. Den brukar ge bra skjuts men inte berika kroppen på magnesium i övrigt.

För dig som inte testat magnesium förut så rekommenderar jag att testa någon av de översta och se vad ni får för effekt. För de allra flesta fungerar de toppen.

Doser kan se ut ungefär såhär:

Genomsnittssvensken får i sig 200–250 mg genom kosten i Sverige.

RDI (dvs rekommenderat dagligt intag för en vuxen är) 350 mg

ODI  (optimalt dagligt intag för en vuxen) : 200–600 mg som tillskott utöver det man får i sig via kosten.

I studierna gav man tillskott i storleksordningen 200 mg/dag för barn 7-12 år och då ska man ju tänka att det är vad som läggs på ovanpå det man får i sig från kosten.

Men du kan testa med doser högre än det eftersom det som händer är att kroppen reagerar med lös mage och då kan du lätt backa dosen till det som verkar passa ditt barn.

Här hittar du studien om hyperaktivitet och ADHD

Här hittar du studien om kognitiva förbättringar och ADHD

Glöm inte att följa bloggen om du gillar det jag skriver.

Följ BioInd Bloggen

GRATIS E-HÄFTE "7 sätt att må bättre - för barn med Autism, ADHD, Epilepsi och andra neuropsykiatriska symtom".

 

 

 

 

Post Author: Malin