Vatten och simning är bra för kognitionen och utvecklingen

Tänk att du kan öka blodflödet i hjärnan med hela 14% bara genom att vistas i vatten.

14% är mycket och ofta efterlängtat. Speciellt som flera studier på barn med autism pekat på då dålig syresättning och vad är det som för runt syret om inte vårat ack så viktiga blod! Tänk att vi kan ta hjälp av något så naturligt som att vara i vatten för att stötta syresättningen.

Dessutom för ju blodet med sig näring till våra celler som gör att de orkar sköta sin dagliga drift. 14% mer blod kan betyda 14% mer näring till cellerna och därmed mer energi.

Spårmineraler

Bara att vistas i vatten kan alltså ge oss fina effekter. Tänker vi sedan naturligt salt havsvatten så får vi ytterligare effekter då havsvatten förutom saltet innehåller en massa spårmineraler. Spårmineraler är ämnen som bor, vanadin, litium och många fler. Dessa spårmineraler får vi i oss till viss del från det vi äter, men tyvärr så är vårt översta jordlager utarmat av intensiv odling så det innehåller allt mindre av dessa så viktiga ämnen. Att bada i saltvatten kan därför ge oss en välbehövlig boost av dessa då huden absorberar ämnen som den kommer i kontakt med.

Lugn,trygg och avlappnad av bad?

Det sägs att en del av badandets välgörande effekt kan ha med känslan av att omslutas av vattnet. Både som en påminnelse av fosterstadiet trygga badande i fostervattnet men också känslan av att vara lättare samtidigt som man får sensorisk input från hela huden. Många barn med npf symtom har ju problem med det sensoriska. Jag upplever att de flesta gillar att bada men många har svårt för att duscha då stålarna kan upplevas kraftiga och nästan smärtsamma.

Många barn uppskattar tyngdtäcke då det ger ett sensoriskt tryck på hela kroppen och fungerar lite som en fast kram och faktiskt fristätter oxytocin ( ett hormon som främjar lugn, avlappning och social anknytning). Det sensoriska trycket från vattnet kan ge lite liknande effekt men då ska vattnet vara varmt. Inte hett utan behagligt varmt.

Simning ger det lilla extra!

Nästa fina sak med vatten är att man kan simma i det. En stor studie från Australien visade tydligt att barn som simmade tidigt i livet. Speciellt mellan 3-5 års ålder hade det mycket lättare och låg därmed längre fram utvecklingsmässigt på en massa områden.

  • De låg 11 månader före normalbefolkningen vad det gällde verbala förmågor.
  • 6 månader före vad det gällde matematisk förmåga.
  • 2 månader före vad det gällde litterära kunskaper.
  • 17 månader före vad det gällde att komma ihåg berättelser.
  • 20 månader före vad det gällde förmågan att förstå vägbeskrivningar.

Många barn som jag kommer i kontakt med har problem inom dessa områden. Verbala utmaningar är ju särskilt vanligt inom autismspektrum! Och många barn har någon form av språkstörnings diagnos eller symtombild. Kan simning vara en väg framåt?

På vilket sätt hjälper simningen till?

Jo det är själva rörelserna som är så himla bra. Ni vet ju hur ett simtag ser ut och hur många delar av kroppen som är involverade och ska samarbeta.

Rörelsen inbegriper kroppens båda sidor och kroppen behöver kommunicera till båda sidor och korsa kroppens mittlinje.

Detta kallas bilateral (tvåsidig) korsmönstrad rörelse. Det finns forskning på att bilaterala korsmönstrade rörelser där man använder båda sidorna av kroppen för att utföra rörelsen hjälper bebisars hjärna att växa.

Korsmönstrade rörelser bygger neuroner i hjärnan i områden som är viktiga för för feedback och bearbetning av information från en sida av hjärnan till den andra.

Korsmöntrade rörelser främjar:

  • Läsning
  • Språklig utveckling
  • Akademisk inlärning
  • Rumsuppfattning ( spatialförmåga)

Våra barn använder dessa bilaterala korsmönstrade rörelser allt mindre. Vi ska använda dem som spädbarn när vi ålar (men barn ligger alldeles för lite tid på magen). Nästa steg är att använda dem när vi ska börja krypa men många barn kryper inte utan placeras i gåstolar och hoppgungor och missar detta viktiga steg. Vi vet nu att det är super viktigt för alla barn att gå igenom dessa steg innan de sedan är redo att resa sig upp och gå. Det är inte för att själva gåendet ska fungera utan för att dessa rörelser främjar kopplingar i hjärnan som vi behöver för att utveckla förmågorna som nämns ovan.

Motoriska utmaningar

Så många barn med npf symtom och då speciellt med autism har motoriska utmaningar. Det kan handla om att de snubblar i nedförsbackar, inte kan springa ordentligt, upplevs som tafatta, klumpiga, har svårt med penngreppet och att hantera bestick.

Detta blir nu även allt vanligare hos barn som inte har några diagnoser. Just för att de inte har övat dessa bilaterala korsmönstrade rörelser tillräckligt mycket under sin uppväxt. Dessa rörelse har istället ersatts av sittande i bilbarnstolar, babygungor, babysitters samt gåstolar och tittande på skärmar.

De flesta barn med motoriska utmaningar får inte heller rätt hjälp. De flesta med autism får bara höra att det är vanligt med motorska utmaningar och man sätter inte in något stöd utan detta är något som man bara får acceptera.

Det finns faktiskt en diagnos för detta som heter DCD. Det står för developmental coordination disorder. Inte för att en diagnos löser problemet men för att med medvetenheten om den diagnosen så kan man skaffa sig kunskap och stötta barnet med rätt träning.

Jag har fått detta så fint beskrivet för mig. Att ha DCD kan kännas ungefär som att stå på randen av en klippa varje dag, dygnet runt. Den rumsliga uppfattningen och uppfattningen av sin egen kropp gör att varje steg är en utmaning. Många barn med DCD känner inte sin egen kärna/mittpunkt utan allt blir fladdrigt, flaxigt och obalanserat.

För dig som känner igen dig i det jag beskriver ovan och vill lära dig mer så vill jag tipsa om mitt seminarium som hölls i höstas och nu finns att köpa online. Det innehåller fyra föreläsningar där en går in på djupet kring DCD, vad det är, hur man kan tänka och vad man kan göra. Som bonus får du tre andra högkvalitativa föreläsningar om NPF symtom och lösningar.

Du hittar seminariet här. Just nu erbjuder jag 35% rabatt på online-seminariet dvs 257kr istället för 395kr. Du kan läsa mer om det här och köpa det direkt via denna länk. Du får omedelbart access och kan börja titta och lyssna.

Summering

Vi kan väl summera det hela med att vatten är nyttigt, både att dricka, bada i och simma i. Allra bäst är havsvatten men även ett varmt badkarsbad kan ge hormoner som vi mår bra av. Klorerat poolvatten är förstås inte lika nyttigt men jag tror att effekterna av vattnet mot kroppen och rörelserna vid simningen kan övertrumfa de negativa effekterna av klor. Tänk på att även själva träningen för att lära sig simma redan innan man behärskar det är gynnsamt för hjärnans utveckling.


Post Author: Malin