Dämpa den psykiska stressen!

Att dämpa den psykiska stressen kan hjälpa både barn och vuxna!

Ni som läst mina två tidigare inlägg om stress och PTSD liknande symtom hos vuxna och barn och hur mycket detta påminner om vissa npf symtom.

I det blogginlägget skrev jag om hur man skalar bort lager efter lager och nu är det dags för lager nummer 2 = psykiska stressfaktorer

Samma upplägg gäller här som för de fysiska stressfaktorerna och kroppen gör ingen skillnad. Stress som stress liksom…

Men jag vill säga igen! Hoppa inte över det förra lagret, många upptäcker att det lagret kan lösa så ofattbart mycket att nästa lager nästan löser sig själv.

Men för dig som ändå vill veta fortsättningen så är det såhär:

 

Dags att bromsa inkommande psykisk stress så att kroppen kan hantera det den redan drabbats av.

 

📍För ett barn kan det innebära sänkta krav och anpassningar i skolan. För oss föräldrar till barn med npf symtom är det en ständig kamp att få till detta och tyvärr lägger denna kamp extra psykisk stress på oss…

📍För en vuxen kan det vara sänkta krav på jobbet och hemma vilket jag vet är fasligt svårt i verkligheten då det oftast inte finns någon som kan axla vår roll. Men långa djupa andetag inne på toa på jobbet 1 gång i timmen kan ta udden av den värsta stressreaktionen.

📍Vissa av oss lever för mycket uppe i huvudet. Vi har liksom tappat kontakten med jorden och har inte längre några rötter som håller oss stadiga. Man kan likna oss vid en triangel som står på högkant. Vi kan må bra av att göra saker som för oss från huvudet ner i kroppen. Yoga med fokus på andning och avslappning eller kontakt med olika kroppsdelar kan flytta ned oss i kroppen igen.

📍Lär känna stressen. Var sitter den i kroppen och hur känns den. Denna övning funkar för både barn och vuxna. Har du ditt stresscentrum i halsen, bröstet, solarplexus, underlivet? Åt vilka håll fortplantar den sig? Uppåt axlarna, ut i armarna, rumpan, benen, fötterna?

📍Kan du känna att du är i försvarsläge? Är axlarna uppdragna och lite framåtvinklade och käkarna spända?

📍Att lära känna hur stressen känns i kroppen kan faktiskt hjälpa till att släppa på en del av den. Kroppen korrigerar gärna sådant som inte är gynnsamt och om din hjärna reagerar med ” oj, här var det spänt och här känns det hopdraget” så kan kroppen försöka fixa till det.

📍Att hjälpa barn och sig själv att hitta och känna stressen i kroppen kan var väldigt nyttigt eftersom man då känner av när stressen kryper på genom kroppens reaktioner och kan vidta åtgärder innan det blir ”för mycket”.

Lycka till på väg mot läkning!

Om du behöver vidare hjälp så finns jag även att boka för individuell rådgivning och steg-för-steg hjälp för att komma vidare mot läkning.

Följ BioInd Bloggen

Få e-häftet "7 sätt att må bättre - för barn med Autism, ADHD, Epilepsi och andra neuropsykiatriska symtom". Helt gratis samt nyheter från bloggen direkt till din mailbox.

Post Author: Malin