Blogg

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Kategorier

Kolin kan skydda hjärnan hos barn med npf och epilepsi

Lindra minnesproblem efter tuffa epilepsianfall, reducera autistiska symtom och få bättre fart på kroppens avgiftning. Låter det som en dröm? Kanske finns det ett näringsämne som kan hjälpa ditt barn med just det!

Kolin är ett näringsämne som inte varit klassat som essentiellt (dvs. det går inte att leva utan) speciellt länge. Det är rätt så okänt trots mängder av studier som pekar på dessa skyddande egenskaper och då allra främst för våra hjärnor!

Det finns också i vartenda cellmembran i hela vår kropp och är avgörande för cellernas förmåga att skicka och ta emot signaler.

Titta gärna på min lilla videoserie i 3 -delar om cellmembran så förstår du varför de är så viktiga 1, 2, 3

Det här säger studierna om Kolin:

  • Skyddar det centrala nervsystemet från skador och nedbrytning (neuroprotektivt).
  • Är även neuroprotektivt för fostret om gravida mammor tar tillräckligt hög dos och det resulterar i bättre kognition hos barnet under dess första år.
  • Lindrar minnesproblematik efter status epileticus om det tas innan eller efter anfallet.
  •  Hjälper hippocampus till snabbare återhämtning efter epilepsianfall och är därmed skyddas kognitiva funktioner.
  • Ökar neuroplasticiteten ( hjärnans förmåga att förändras och omformas) och därmed återhämtningen efter en stroke.
  • Högt intag av Kolin under graviditet och amning i studier av möss med autismliknande symtom visade på bättre social funktion och mindre ångest hos avkomman.
  • Symtom hos möss med Retts syndrom (neurologisk sjukdom som drabbar främst flickor) lindrades av högt intag av kolin under graviditet.
  • Ungdomar med hög nivå av Kolin i blodet presterade bättre på prov än  de med låg nivå.
  • Flera studier pekar också på skyddande effekter vid Alzheimers.
  • Stöttar kroppens avgiftning genom att hjälpa levern.

Brist på Kolin verkar kunna orsaka en massa jobbiga problem:

  • Brist på Kolin orsakar högt homocystein och det finns kopplingar till språkstörning. Jag har skrivit om språktörning här tidigare.
  • Leverproblem och fettlever eftersom det hjälper kroppen med transport av fett från levern till resten av kroppen.
  • Autistiska symtom hos möss
  • Problem med neurotransmittorerna alltså hjärnans signalsubstanser.
  • En diet med mindre än 50mg Kolin per dag orsakade leverproblem redan efter 6 veckor.

Ja, det här är bara ett litet axplock och på det stora hela verkar det som att kvinnor i fertil ålder, gravida och ammande bör vara extra noga med sitt kolinintag. Min personliga slutsats blir att alla som är rädda om sin hjärna och sitt centrala nervsystem och övriga celler i kroppen bör skydda det med hjälp av Kolin. Extra viktigt om man har epilepsi, autism eller andra symtom från hjärnan!

Ofta säger man att Kolin är lätt att få i sig då det finns i många olika matvaror och så kan det väl vara men jag vet också att många barn med npf symtom kan vara kinkiga med maten på olika sätt.

Kroppen kan tillverka Kolin själv men för det behövs en rad olika näringsämnen, hormonet östrogen och en fungerande metylering.

För er som läst det jag skrivit tidigare om metylering så vet ni att väldigt få barn med npf symtom har en fungerande metylering så detta är inget vi kan räkna med att det fungerar optimalt tänker jag.

Dessutom finns en väldigt vanlig genetiskförändring (PEMT) som kan påverka kroppens förmåga att tillverka Kolin. Den reducerar förmågan med ungefär 30%.

Det behövs också ganska stora mängder kolin för optimal funktion så jag misstänker att många kan hitta lindring på symtom med hjälp av ökat intag.

Så här mycket Kolin finns det i dessa födoämnen (mg/100 gram):

  • Lecitinpulver                   3 430
  • Torkad lever                    2 170
  • Hjärta, nöt                       1 720
  • Äggula                              1 700
  • Lecitinolja                         800
  • Lever                                  650
  • Nötkött                                600
  • Vetegroddar                      550
  • Baljväxter                          120
  • Citrusfrukter                       85
  • Fullkornsbröd                    80
  • Bladgrönsaker                    80
  • Rotfrukter                            40
  • Mjölk                                     30

Det finns inget RDI ( rekommenderat dagligt intag) satt för Kolin här i Sverige men den härliga sammanställning av Kolinstudier som jag hittat har rekommendationer från Institute of Medicine of the National Academy of Sciences om ett dagligt intag på 7,5 mg Kolin per kg kroppsvikt.

För ett barn på 40 kg innebär det 300 mg per dag.

Denna sammanställning säger också att ungefär 75% av den vuxna befolkningen i USA har brist på Kolin och jag förstår varför.

När jag tittar på matlistan så får jag lite lätt panik…vi äter inte Lecitinpulver då det oftast är tillverkat av Soja som vi undviker eftersom vi följer en gluten, mjölk och sojafri kost. För dig som vill testa lecitin som tillskott så finns det nu även lecitin tillverkat av solros. 

Inälvsmat äter vi alldeles för sällan.

Ägg har vi också varit utan en längre tid pga. att de orsakade ilskeutbrott men efter en längre tid ( typ 1,5 år) utan har vi försiktigt återintroducerat med gott resultat. Jippi! Det betyder att tarmen är läkt. Tyvärr är det väldigt vanligt med äggallergi. Trots att det är ett fantastiskt livsmedel kan det vara något som stör barnet. Det är en av de vanligaste allergenerna. 

Nötkött äter vi dock ofta!

Vetegroddar undviker vi helt då de kan innehålla gluten om de fått grodda i mer än 11 dagar.

Baljväxter blir det några gånger i veckan men än så länge i försiktiga mängder för att vänja tarmfloran vid fibermängden.

Citrusfrukter, någon gång i veckan, fullkornbröd blir det lite hembakt gluenfritt ibland. Gröna bladgrönsaker ofta men vikten på dem är ju så låg att man behöver äta en hel salladsskål själv för att komma upp i några mängder om räknas.

Rotfrukter blir det varje dag men mjölk blir det förstås aldrig.

Utan äggen känns det ärligt väldigt svårt att komma upp i 300 mg VARJE dag. Du tänker kanske att äggula ger 1700mg men tänk då att en medelstor äggula väger ca 14 gram dvs 238 mg kolin.

Jag har hittat ett sätt att säkerställa intaget av Kolin. Jag ger många dotterns tillskott i Lipsomal form, dvs. vitaminet eller ämnet är inkapslat i en fettbubbla som väldigt ofta består av Fosfatidylkolin. Det är alltså en fosfolipid som ingår i cellmembranen. Fosfolipid är  en sorts fettmolekyl som i detta fall innehåller fosfat,fettsyror och Kolin. Tanken är att kroppen lättare tar näringsämnet ut till cellerna där det hör hemma om vitaminet eller ämnet finns i något som kroppen använder för att bygga cellmembran av! Smart tanke och det vekar fungera.

Kolin är bra för så många olika saker att den extra ansträngningen med att få in det i kosten kan vara väl värt det!

Det är förstås ingen universallösning som tar bort alla symtom på npf eller epilepsi anfall men om du har ett barn som dessutom är kinkigt med maten och när du kikar på listan med födoämnen som innehåller Kolin inte verkar få i sig tillräckligt så kanske det här kan vara något att titta närmare på.

Du får gärna maila mig på malin@bioind.se om du vill ha tips på bra tillskott med solroslecitin eller fosfatidylkolin.

Artikel om östrogen, PEMT och Kolin

Senaste inläggen