Blogg

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Kategorier

Är verkligen probiotika bra för barn med Autism, ADHD och andra npf symtom?

Super trendigt just nu är mjölksyrade grönsaker, hemmagjord kefir och Kombucha. Samtidigt har marknaden för probiotika tillskott fullständigt exploderat!

Microbiome Project ( dvs. projektet att kartlägga människans bakterieflora) pågår för fullt och varje dag publiceras nya studier från olika ställen i världen som pekar på kopplingen mellan bakterier och vår fysiska och psykiska hälsa!

Ändå finns det vissa barn som inte alls svarar bra på probiotika!

  • En ganska vanlig bieffekt kan vara ökad ångest och tvång.
  • Vissa får ökad problematik med histamin och blir därmed känsligare för olika födoämnen och andra allergener.
  • Vissa barn med Autism får försämrade autistiska symtom
  • De som redan har en överväxt av bakterier i tunntarmen dvs det som kallas SIBO ( small intestinal bacterial overgrowth) riskerar att ytterligare spä på det problemet med probiotika.

Vad sjutton är det jag säger nu… ska alla sluta med sin probiotika, kefir eller  mjölksyrad grönsaker?

Absolut inte!

Jag vill bara göra er medvetna om att det är viktigt att tänka till kring probiotikan.  Varför ger vi den till barnet? Vilka symtom hoppas vi kunna lindra. Hur kan man bäst undvika negativa bieffekter och hur vet man när det är dags att testa något nytt?

På det viset är ni medvetna om både baksidor och de fantastiska framsidor som finns.

Probiotika är faktiskt en av de tidiga interventionerna som föräldrar till barn med neuropsykiatriska symtom testar. Det brukar ligga i topp tillsammans med D-vitamin, omega 3 och magnesium.

Det har skrivits ganska mycket om det, det finns några studier som visar på ganska goda resultat och framförallt finns det avföringstransplantationer som visat sig vara fantastiskt framgångsrika. Jag har skrivit ett inlägg om detta här.

Eftersom vi ännu inte har tillgång till avföringstransplantationer så får vi väl göra det näst bästa… försöka få dit rätt bakterier med hjälp av mat och probiotika.

När kan probiotikan skapa problem?

  1. När den tas i för höga doser för länge.
  2. När den innehåller några få stammar och tas i för hög dos.
  3. När det redan förekommer en bakterieöverväxt i tunntarmen

Allt handlar om balans!

Det gamla tankesättet vi hade om goda och onda bakterier är inte riktigt så enkelt. Även de som allmänt ses som goda typ Acidophilus kan vid för högt intag ge symtom som liknar Candida symtom ( Candida är en jästsvamp som är ett vanligt problem hos barn med npf problematik men det får vi titta mer på en annan gång). Det finns faktiskt 200 olika bakteriesorter som man kartlagt och alla dessa kan ge symtom som liknar Candida överväxt.

Hjälp tänker du kanske, det hade jag ingen aning om. Lugn , det hade inte jag heller innan jag lyssnade på en fantastisk man som forskar på tarmfloran och behandlar svårt sjuka patienter. Tyvärr var det en livesändning så jag kan inte länka vidare.

Likadant, de som ses som onda är inte alls onda utan i många fall nödvändiga för en bra balans i tarmfloran, typ Clostridia Difficile. Clostridia anses som en av de värsta bakterierna och en sådan infektion dvs en överväxt av dem är i dagsläget typ det enda sättet att få en avföringstransplantation här i Sverige. Den har ansetts sjukt svår att ”bota” ända fram tills avföringstransplantationerna blev tillgängliga.

Clostridia har faktiskt en roll i tarmfloran också. Den tillverkar vitaminer vilket många av bakterierna gör.

Problemet är inte arten utan obalansen!

När någon bakterier får ta för stor plats så sker det alltid på bekostad av någon annan bakterie.

Varför får våra barn obalans i tarmfloran? För det får dom, det är ställt utom tvivel att den moderna västerländska människan har otroligt mycket färre olika sorters bakterier än tidigare. Det betyder ju att de arter som finns kvar får ta allt större plats.

Vi har nästan helt utrotat några sköra men ack så viktiga bakteriekompisar! En sorts bakterier som vi utrotat hjälpte oss t.ex med att bryta ned oxalater som är vassa kristaller. Dessa är med och formar de hemska njurstenarna men även ställer till med t.ex beteende bekymmer hos barn och värk i leder hos vuxna. De fanns andra bakterier som hjälpte oss att tillverka vitaminer och skyddade vår ömtåliga tarmslemhinna.Tänk att avsaknaden av en liten bakterie kan ställa till med så mycket.

Det här är 10 säkra sätt att förstöra tarmfloran:

  1. Antibiotika
  2. Fiberfattig mat
  3. För mycket socker
  4. Svängande blodsocker
  5. Antibakteriella produkter, handsprit, tvålar, sprayer.
  6. Bekämpningsmedel och gifter från icke ekologisk mat
  7. Glyfosat ett ogräsmedel som dödar bakterier genom att förstöra en process i deras kroppar, sprutas på vete, majs, soja, socker som icke är ekologiskt.
  8. Vissa läkemedel
  9. Inte låta barnen leka i naturen och bli skitiga
  10. Processad mat som kroppen och bakterierna inte känner igen

För att stärka bakteriefloran ser du alltså till att ditt barn gör precis motsatsen till allt ovan!

Att omedelbart sluta upp med att förstöra tarmfloran är såklart steg 1. Dvs. plocka bort allt som dödar och skadar bakterier och lägg till sådant som gynnar dem. Mycket fibrer och oprocessad naturlig mat med stor tyngdpunkt på frukt och grönsaker givetvis ekologisk i så stor utsträckning som möjligt. Ut med barnen i skogen och låt dem gräva i jorden, riktig hälsosam oförstörd jord är nämligen helt full av allsköns bakterier. Låt dem smutsa ner sig ordentligt, gå barfota och faktiskt väldigt viktigt, ANDAS in bakterier ute i naturen. I luften runt omkring oss finns ständigt mängder av bakterier som kan hjälpa oss att få lite större inre artrikedom!

Forskning visar nämligen att du kan ösa i dig eller ditt barn mängder av probiotika helt utan nytta om du inte först skapar en trevlig plats att bo på för bakteriekompisarna. Utan rätt mat ( läs fibrer och vissa sockerarter) kommer inte bakterierna att etablera sig och visst kan de göra lite nytta när de passerar igenom matsmältningskanalen men inte alls lika mycket som om de trivs och väljer att stanna.

Du har säkert sett att det kommer fler och fler preparat på marknaden med namn som prebiotika, symbiotika och även psykobiotika.

Prebiotika = maten till bakterierna ( typ fibrer och vissa sockerarter)

Symbiotika =  bakterier (probiotika) + deras mat (prebiotika)

Psykobiotika = probiotika som har visat goda effekter på psykiskt mående.

Ok, nu vet vi att vi måste ta hand om bakteriekompisarna och mata dem med rätt saker så att de vill stanna kvar.

Nu kommer mina 12 tips på hur du använder probiotika på ett effektivt och säkert sätt:

  1. Välj en probiotika med många stammar. Då får du en bättre bredd och risken är inte lika stor att någon specifik stam får övertaget.
  2. Rotera probiotikan. En bra riktlinje är att byta probiotika efter att en burk är slut och ha minst 3 olika sorters probiotika som du snurrar på Ditt jobb blir då alltså att leta efter probiotika med olika stammar i (lugn det kommer några tips nedan).
  3. Var inte rädd för att ta pauser från probiotikan och se hur det känns. Målet är ju ändå att tarmfloran ska hämta sig så pass att man klarar sig utan.
  4. Rotera även fermenterad/mölksyrad mat samt kefir, kombucha och liknande. Man hänvisar ofta till att mycket mjölksyrades förr i tiden för hållbarhet och det stämmer men dessa matvaror åt man inte året runt utan mest när färsk mat inte fanns att tillgå.
  5. Tänk hela tiden bredd och artrikedom och glöm inte bort att tarmfloran består av fler saker än bakterier. Vi har svampar, parasiter och virus som är med och samsas om utrymmet.
  6. Börja alltid försiktigt med både probiotika och fermenterade livsmedel, för ett känsligt barn kan en knivsudd vara tillräckligt och man trappar sedan upp långsamt.
  7. Var uppmärksam på bieffekter. Många pratar om die-off, förstförsämring och liknande. Visst kan väl lite milda symtom vara något man kan så ut med en kort period men jag ser helst att man backar istället så att man ligger på en sådan nivå att barnet klarar av det utan bieffekter.
  8. Bieffekterna kan vara en indikation på att de stammar man tillsatt har börjat ta plats i tarmfloran och när det sker så trycks andra arter undan och dör. När dom dör så avger de något som kallas endotoxiner. Dessa är oerhört giftiga och för ett barn med försämrad avgiftningsförmåga, kanske trög mage och redan hög giftbelastning så kan detta bli fruktansvärt jobbigt.
  9. Bieffekter kan också vara en indikation på att man fyllt på med för mycket av någon bakteriestam så att denna fått övertag, detta undviker man bäst genom rotation.
  10. Vissa barn tål inte probiotika som skapar en form av mjölksyra som heter d-lactat. Det är extra vanligt hos barn med Autism så om du ser att ditt barn reagerar med ökad ångest och tvång så kan detta vara en orsak. Du ska då leta efter probiotika sorter utan D-lactat dvs d-lactat free. Jag letade länge till min dotter och valde efter rekommendationer denna sort som heter Custom Probiotics, D-lactat free. Custom Probiotics är ett mycket bra märke och de är kända för att göra väldigt potent probiotika, men den är exklusiv. Enklast är att beställa direkt från dem.
  11. För den som har histaminproblematik är ofta obalans i tarmfloran en stor del av problemet. Då gäller det att välja probiotika som inte ställer till det ytterligare utan istället hjälper till att lugna instabila mastceller och bryter ner histaminet. Exempel på sådan probiotika är ProBiota HistaminX från Seeeking Health. Jag beställde dem från Amritanutrition i UK.
  12. Känner du till begreppet PANS och PANDAS om inte så kan du läsa om det här? Det är enkelt beskrivet neuroinflammatoriska tillstånd som vanligen kommer på plötsligt. Oftast i samband med eller strax efter någon form av infektion och visar sig i form av kraftigt tvång, separationsångest, tics och diverse andra psykologiska symtom. Just det plötsliga insjuknandet brukar vara det tydligaste tecknet. Barn som har eller har haft PANS eller PANDAS är ofta känsliga för Streptokocker och i många vanliga probiotika preparat finns Streptococcus Thermophilus, det är en bakteriestam med mycket forskning kring som anses säker men den kan ändå skapa problem för just den här gruppen barn.

Såhär kan probiotika rotation se ut, använd tills burken är slut och sen byter du:

  • Innate Flora 20-14 
  • Thorne Sacro-B (är en jästsvamp som är mycket bra på att hålla candida i schack.
  • Enzymedica ProBio
  • MegaSporeBiotics, den här är en personlig favorit. Lite probiotikans Rolls Royce. Bakterierna i den är i sporform vilket gör att de överlever i mycket högre utsträckning än andra sorter. Plus att det finns en massa forskning på den. Tyvärr är den fasligt svår att få tag på.

Du kan förstås mixa och matcha probiotika precis som du önskar.

Varning! Glöm inte bort att läsa noga på förpackningen. Många märken innehåller främst mjölk men också gluten!

Glöm inte att forskning visar att tillförsel av maten till bakterierna är viktigare än tillförsel av själva bakterierna!!!!

Lycka till och var rädd om bakteriekompisarna!

Senaste inläggen