Blogg

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Kategorier

Multivitamin till blivande mammor och gravida minskar risken för autism

”Äter du allsidigt så får du i dig alla vitaminer och mineraler som du behöver”. Det är budskapet från sjukvården och de statliga verk som har med vår hälsa att göra. Allt fler studier pekar på motsatsen. Dvs. de flesta av oss har näringsbrister.

Studie efter studie visar att diverse olika sjukdomar och symtom blir bättre med vitamin eller mineral tillskott.

Om det nu var sant att vi fick i oss allt vi behövde via en allsidig kost så borde ju kroppen inte bli bättre av tillskott, eller vad tänker du?

Förresten vad är egentligen allsidigt? Ett ganska luddigt uttryck med ohyggligt stor tolkningsfrihet!

För sisådär sex år sedan så tyckte jag att vår kost var allsidig, med den kunskap jag har nu så skulle jag kalla den galet ensidig.  Mest vete, socker, mjölk, kött och lite frukt och grönt. Eftersom min man gillar att laga mat så var nog vår kost något bättre än ”genomsnitts familjen” dvs mycket var åtminstone hemlagat från grunden.

Normal familjen snurrar visst på ungefär 12 stycken födoämnen under en vecka! Visst låter det helt sjukt. Gör gärna en liten överslagsräkning för din familj och se om det stämmer. Tänk då på vad ursprunget är, t.ex ost, mjölk och yoghurt kommer ju alla från mjölk och räknas som ett födoämne. Bröd, kakor, tortilla räkna som vete ( om det är huvudingrediensen förstås). Smörgåsskinka, karré, varmkorv är oftast fläsk. Du kommer att bli överraskad

Att äta så mycket av samma födoämne om och om igen leder till näringsbrist och ökar risken för att födoämnesintoleranser ska uppstå.

Det sägs att man bör rotera på runt 40 olika födoämnen för att behålla god hälsa!

Tyvärr räcker inte ens en allsidig kost för att slippa brister!


Varför kan vi inte längre äta oss till optimal näringsnivå även om vi anstränger oss?

  1. Psykisk press i skolan, på jobbet eller hemma stressar kroppen så den förbrukar extra mycket näringsämnen.
  2. Fysisk stress i form av EMF strålning från Wi-fi och elektriska apparater samt fel typ av mat ( processad som inte kroppen känner igen eller inte tål ), miljögifter, tungmetaller mm. förbrukar också näringsämnen för att kroppen ska kunna behålla sin funktion.
  3. För lite fibrer som är näringen till våra bakteriekompisar i magen. Normal människan i västvärlden får i sig 25 gram fibrer per dag och många av våra barn mycket mindre än det. När vi åt mer från naturen och var samlare och jägare låg intaget på runt 100 gram per dag. Med förs lite fibrer så välter vi de goda bakterierna i tarmen.  Det är inge bra eftersom de gör vitaminer till oss.
  4. Maten som odlas gödslas med konstgödsel som bara innehåller några få näringsämnen istället för naturgödsel som ger mycket fler olika näringsämnen.
  5. Dessutom utarmas jordarna genom monokulturodling, dvs samma gröda på jätte stora områden och år efter år.
  6. Vissa födoämnen innehåller bara hälften så mycket näringsämnen som för 30-40 år sedan.

Studien från Israel pekade på lägre risk för autism om mammorna tog tillskott av Folsyra och Multivitamin före och under graviditeten.

Det är väl inte den tydligaste och mest nitiskt genomförda studie jag sett men den tittade på ett stort antal kvinnor (mammor till 45.000 barn) vilket är ett stort plus och det verkar som om både folsyran och multivitaminet gjorde gott var för sig.

Just kopplingen Folsyra har jag läst om tidigare, men multivitamin har det inte forskats om lika ofta.

I denna studie tittade man på mammor/ blivande mammor som fått folsyra och multivitamin utskrivet och jämförde sedan med mammor som inte fått det.

Studien pekade på följande resultat:

  • 61% lägre risk för autism om mamman tagit vitaminerna före graviditeten.
  • 73% lägre risk för autism om mamman tog vitaminerna under graviditeten.

Det problem jag ser med denna studie är att man inte vet vilka som tagit det utskrivna tabletterna och av de mammor som inte fått något utskrivet så kanske vissa tog tillskott ändå. Man hade ju önskat ett tillägg där även mammor utan recept tillfrågats om de tagit några tillskott. Jag gissar då att dessa siffror hade varit ännu tydligare och gett ännu starkare belägg för att extra tillskott av näringsämnen är nödvändigt för optimal hälsa hos den moderna människan!

För dig som direkt funderar på att ta tillskott av multivitamin och kanske folsyra så vill jag bara säga. Läs på lite här nedanför först!

Det här med Folsyra ( vitamin B9) har det kommit mycket ny kunskap om.

Syntetisk folsyra ( heter då Folsyra) som oftast finns i tillskott kan inte absorberas optimalt i kroppen. Vissa kroppar klarar det bättre än andra, men normalt sett så klarar kroppen av att absorbera ca 200 mg per dygn och allt utöver det kommer sedan att sätta sig i receptorerna men kan inte komma in i cellerna.

Det som händer då är ett stort problem, för även om man tar tillskott av andra former av B9 så är receptorerna upptagna och näringen kan därför inte komma in i cellen.

Det finns däremot andra former av B9 att rikta blicken mot, nämligen Metylfolat eller 5-Metyltetra hydrofolat som är en form som är färdig behandlad och har väldigt hög biotillgänglighet eller Folin syra som också kallas Folat men även förekommer under namn som Folinat eller Kalciumfolinat och liksom är den formen som B9 har när den finns i livsmedel typ gröna bladgrönsaker.

Jag vet det är lite snurrigt med namnen och det brukar kännas extra snurrigt om man blandar in engelska. Exempel på bra tillskott är  Thornes B-komplex innehåller både kalciumfolinat och metylfolat dessutom B12 i två bra former.

Den här är också en favorit som jag beställer är Garden of Life B-complex jag gillar att den är matbaserad dvs. en massa koncentrerade näringsämnen. Känns som det är lättare för kroppen att ta upp i de former som finns naturligt i mat.

Tänk på att inte fortsätta ta B-vitaminer i all evighet. Testa i 3 månader, pausa och se hur kroppen fungerar. Har man tur så har bakteriekompisarna hämtat sig och kommit igång med den egna produktionen om inte så startar du igen.

Bra multivitamin preparat som vi använder här hemma är Thornes Childrens Basic Nutrients om barnet kan ta kapslar.

För den som behöver något som nästan smakar och ser ut som godis så är dessa Garden of Lifes Mykind Organics storfavoriter här hemma. De är också matbaserade vilket jag gillar.

Dessa tillskott är mina personliga val som mamma och inget jag tjänar pengar på men ni kan ju googla på dem för att se vilket innehåll det är i dem så vet ni vad ni ska hålla utkik efter.

Om ni vill titta närmare på studien från Israel så finns den här.

Om du inte redan prenumererar så gör det gärna nu. Det är helt gratis!

Senaste inläggen