Blogg

Välj kategori
Kategorier

Hjärnfloran del 1 – Bakterier i hjärnan hos barn med autism?

Begreppet tarmflora känner du säkert till men om jag säger att det finns en hjärnflora vad tänker du då? Spännande ny forskning visar att den gamla tron om en helt steril hjärna skyddad från omvärlden av blod/hjärnbarriären är helt fel!

Det första man hittade som delvis slog hål på det tankesättet var glymfatiska systemet som är en del av lymfsystemet. Glymfatiskasystemet sköter just lymfuppgifterna men då i hjärnan. När det upptäcktes för några år sedan och man förstod att det hade fri passage in och ut ur hjärnan så ställdes en del saker på ända. Mer om hur lyfmsystemet fungerar kan du läsa i dessa två inlägg som jag skrivit tidigare, del 1 och del 2.

Nästa del som påverkade synen på blod/hjärnbarriären var kunskapen om att läckande barriär kan uppstå av i princip samma ämnen som orsakar läckande tarm. Några exempel på ämnen som skapar läckande blod/hjärnbarriär är t.ex emulgeringsmedel och lipopolysaccarider (LPS) som är restprodukter från gramnegativa bakterier.

Nu kommer kunskap om något helt nytt!

Studier visar att det finns bakterier i hjärnan! Alltså inte bara när man är sjuk i typ hjärnhinneinflammation utan varje dag, hela tiden!

• Forskarna har än så länge bara hittat bakterier i hjärnan på människor och andra primater, inga andra djur.
  • Det finns inte alls lika mycket som i tarmen men bakterierna är representativa för dem vi har i tarmen. Alltså samma sorter.
  • Forskarna har hittat ett välorganiserat transportsystem i våra kroppar som med hjälp av immunförsvarets T-celler och makrofager för bakterier rakt in i hjärnan.
  • T-cellerna och makrofagerna transporterar in bakterien i hjärnan genom att sluka den och bära den inom sig upp till hjärnan.
  • För att T-cellerna och makrofagerna ska göra sitt arbete med att sluka dem och bära in dem i hjärnan behöver de aktiveras och för det krävs en väldigt speciell form av oligosackarider (en liten sockerart).
  • Därför fungerar inte vanliga probiotikatillskott för att stötta “hjärnfloran. De saknar helt enkelt aktiveringsknappen dvs. de där speciella oligosackariderna.
  • Vi vet ju sedan tidigare att den bakterieflora vi har i magen har direktkontakt med hjärnan och avgör hur vi mår både fysiskt och psykiskt.
  • Enligt studier verkar den flora som finns i hjärnan vara av ännu större betydelse och då främst för sådant som har att göra med hjärnan!
  • Rätt sammansatt hjärnflora verkar kunna lindra symtom både vid autism och alzheimers.

Det finns lite olika knep för att aktivera T-cellerna och makrofagerna så att de transporterar upp bakterierna till hjärnan. Detta kommer jag att berätta om i nästa inlägg. Då får ni konkreta recept på vad man kan göra för att påverka sin hjärnflora.

Följ bloggen genom att lämna din e-mail adress nedan.