Blogg

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Kategorier
Nyttigare kokosbollar

Nyttigare kokosbollar – gluten, mjölk o sockerfria

Kokosbollar med extra mycket kokos. Mättar bra, ger fibrer och nyttigt fett. Lätta att göra och väldigt få ingredienser.

Receptet låter inte så upphetsande men de smakar så gott! De har fått tummen upp av alla som testat dem. Stora som små. Har även använt detta recept i lite större mängd som botten på en rawfood tårta. Det räcker till ca 10-11 bollar.

Ingredienser:

1dl riven kokos ( plus 1 dl att rulla bollarna i)

1 dl färska dadlar brukar bli 8-9 stycken ( det går även med torkade men då kan du behöva lite mer kokosolja)

2 msk kallpressad kokosolja ( tillexempel den här som är min favorit)

1 nypa vaniljpulver ( valfritt)

Gör såhär:

Kärna ur dadlarna och släng i alla ingredienser i en matberedare. Mixa ihop det till en deg. Rulla till bollar och täck dem sedan med kokos. Kyl gärna en liten stund i kylskåp innan servering så blir de fastare och godare. Förvara dem i kylskåp! Om de räcker så länge…

Insidertips! För lite vuxnare smak kan jag rekommendera 1 tsk snabbkaffepulver. Har även testat att rulla bollarna i hallonpulver, de blir väldigt vackra och lite syrliga på ytan. Testet med lakritspulver både i och runt dem var däremot inte den bästa smakkombinationen enligt mina smaklökar.

Lycka till och följ gärna bloggen genom att lägga in dina uppgifter nedan.

Senaste inläggen