Blogg

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Kategorier
Mjukt tunnbröd i tre olika smaker

Mjukt tunnbröd i tre olika smaker

Enkelt och så gott tunnbröd helt utan gluten, mjölkprotein och socker. Perfekt som tortilla bröd eller picknick bröd.

Ursprungsreceptet kommer från duktiga Aspergermammas receptblogg.

Vi har testat oss fram och hittat många olika smakvarianter som vi gillar. Vid detta tillfälle gjorde jag tre olika och bjöd på till en typ tortillabuffé. Receptet räcker till en ugnsplåt och blir då lagom till  4 fyrkantiga tortillabröd. För middag med 4 vuxna och 3 barn gjorde jag tre plåtar. Är det bara vi fem i familjen brukar 2 plåtar räcka.

Ingredienser:

1 dl kokosmjöl ( mitt favorit kokosmjöl handlar jag här, dyrt men smakar minst kokos av dem jag testat)

1 dl potatismjöl

1/2 dl Cassavamjöl ( går precis lika bra med potatismjöl)

2 tsk psylliumhusk el fiberhusk

1 tsk salt ( jag använder numer en hemmagjord blandning av himalayasalt, havssalt, Herbamare och kelp för att få i oss jod) går bra med vilket salt som helst

3,5 dl vatten

Valfri smaksättning.

Denna gång blev det:

  • 1 plåt naturella
  • 1 plåt vitlök smaksatt med 1 stor pressad vitlöksklyfta, 2 krm vitlökspulver, 2 krm torkad persilja.
  • 1 plåt paprika/chili med 3 krm paprika och 2 krm röd torkad chili.

Tidigare har vi med framgång testat:

  • oregano, basilika och timjan torkade, ungefär 2 krm av varje ger lite pizzasmak.
  • 1 rivet äpple och kanel 3 krm kanel ( minska lite på vattnet då) Kan även sötas med nån tsk honung eller lönnsirap.

Gör såhär:

Sätt ugnen på 200 grader (varmluft om du har det). Blanda alla torra ingredienser inklusive eventuella kryddor. Häll sedan på vattnet och rör runt tills klumparna är borta. Låt stå och svälla några minuter medan du tar fram plåt och bakplåtspapper. Bred ut smeten tunt på pappret så det täcker hela plåten. Grädda i ugnen mellan 20-30 min ( mina blir oftast perfekta på 25 minuter). Det brukar gå bra att grädda åtminstone 2 plåtar samtidigt. Skär i önskad storlek och servera!

Hoppas du gillar receptet och bröden!

Prenumerera på bloggen i din mailbox så missar du inga recept eller intressanta artiklar! Skriv in din mailadress nedan så får du även ett GRATIS E-HÄFTE om hur du kan hjälpa ditt barn med npf-symtom till bättre mående.

Senaste inläggen