4 sätt att lindra skadorna av antibiotika!

Antibiotika räddar liv och rätt använt är det ett fantastiskt redskap.

Tyvärr så skadar den stora delar av vår tarmflora och enligt forskning skadar vissa sorters antibiotika även våra mitokondrier (cellernas kraftstationer).

Jag lever efter devisen att låta bli antibiotika så länge det bara går. Så handlar det om öroninflammationer, urinvägsinfektioner, halsinfektioner eller bihåleinflammationer väljer jag naturliga metoder så långt det är möjligt (för dig som är intresserad delar jag med mig av några naturliga knep i slutet av blogginlägget). Nu åter till antibiotikan!

Hur gör jag då om mitt barn verkligen behöver antibiotika?

Det finns studier som visar att man kan skydda mitokondrierna genom att tillsammans med antibiotikakuren ta tillskott av något som heter N-acetylcystein (NAC). Det har bland annat gjorts studier på möss där man såg att NAC i princip skyddade cellerna och därmed också mitokondrierna helt från antibiotikans skadeverkningar.

Vad är NAC och hur skyddar den?

Man tror att den skyddar pga att den är en stark antioxidant och därmed hjälper kroppen att skydda sig från oxidation som skadar cellen.

För att förenklat beskriva oxidation så är det ungefär som att man häller syra på något och det får frätskador medan antioxidanter är som något basiskt som liksom neutraliserar syran och gör den ofarlig.

Oavsett varför skadorna uppstår så är det såklart förödande för en liten kropp om dess små energifabriker blir skadade! Alla celler behöver ju tillgång till energi för att fungera.

Om du behöver ge antibiotika, fråga läkaren om NAC, dels för att höra vad han/hon känner till om det samt ta reda på om just den sortens antibiotika skadar mitokondrierna och säkerställ att de inte ser något hinder att du ger barnet NAC. Berätta gärna vad du får för respons!

Många av våra kära barn blir ju tyvärr tvungna att ta längre antibiotikakurer pga. PANS, PANDAS (enkelt förklarat när barn får psykologiska symtom till följd av t.ex en streptokock infektion, yttrar sig ofta i form av plötslig ångest, tvångshandlingar och tics) eller Borrelia infektioner/problematik. Kanske NAC kan vara ett alternativ för att skydda cellerna under dessa långa kurer?

Nu ska jag poängtera att inte all antibiotika skadar mitokondrierna men all antibiotika skadar bakteriefloran i kroppen!

Nästa nöt att knäcka är alltså hur skyddar vi våra kära bakteriekompisar?

Då kommer vi faktiskt tillbaka till det vi sagt förut men som tål att upprepas tills det verkligen sitter ?

  1. Mata bakteriekompisarna med sånt dom gillar. Nämligen fibrer av olika slag. Variera så mycket du bara kan! Bra förslag är kikärtor, potatismjöl eller kokt kylskåpskall potatis ( som faktiskt kan vara super god med lite örtsalt på). Eller varför inte en kall potatissallad med kikärtor och en olivolje-vinägrett. Min hummus är också en riktig vinnare, receptet hittar du här. Även sötpotatis och jordärtsskockor är fantastiska fiberkällor. Fibrer är alltså högsta prioritet!
  2. Ta bort den mat som skadar bakteriekompisarna och göder fel sorts bakterier så som processade livsmedel och socker.
  3. Ät probiotiskt! Gärna syrade grönsaker av olika slag, rå nyslungad honung, lite jordiga ekologiska morötter och ta tillskott av en potent probiotika med många stammar. Ta probiotikan minst 2 timmar från antibiotikan.

Det var nog alla tips jag hade för att minska skadorna vid intag av antibiotika!

Hoppas ni slipper använda  er av dem!

Här är några korta knep för att behandla infektioner med naturliga metoder.

  1. C-vitamin i hög dos. En bra och billig form är askorbinsyra. Ge 1 gram i timmen tills lös avföring uppstår eller symtomen försvinner. För vissa går det snabbt medan jag själv behövde 18 gram under 1 och 1/2 dygn vid senaste förkylningen. Blev aldrig lös i magen men symtomen försvann. Det betyder alltså att min kropp hade nytta av all c-vitamin i kampen mot bakterierna. Funkar för alla infektioner oavsett placering i kroppen! Går knappast att överdosera då kroppen självreglerar med lös avföring. När det blir löst så pausa 5-6 timmar och testa och ge igen med ca 2-3 timmars mellanrum tills symtomen försvinner. Pausa alltid vid lös avföring!
  2. Urinvägsinfektioner, drick stora mängder citronvatten och osötad lingon eller tranbärsjuice.
  3. Vid bihåleinflammation, håll huvudet över kokt vatten med bikarbonat i så du får upp ångan i näsan så rensas det ut ordentligt. Även eteriska oljor i kokt vatten och andas in t.ex Pepparmynta.
  4. Vid halsinfektion är Manuka honung min räddning. Världens godaste medicin. Ta 1 tsk och låt smälta i munnen minst 3 ggr/ dag tills symtomen försvinner.
  5. Öroninflammationer är ju vanliga hos våra små. Säkerställ först att du tagit bort alla mjölkprodukter ur ditt barns kost då de är slembildande och du kan ofta förhindra nya omgångar bara genom att ta bort dem. För att snabbt lindra en redan aktiv öroninflammation skär en tunn skiva av gul lök och lägg i bomullstyg. Lägg den mot örat och dra gärna på en mössa över.

 

Lite mer om koppling mellan NAC och antibiotika.

Lite mer om probiotika vid antibiotika.

 

Följ BioInd Bloggen

GRATIS E-HÄFTE "7 sätt att må bättre - för barn med Autism, ADHD, Epilepsi och andra neuropsykiatriska symtom".

Post Author: Malin