Epigenitik – Vad påverkar generna?

 


Generna laddar pistolen och yttre faktorer trycker på avtryckaren.

Låter liksom inte lika coolt på svenska men är ändå det som forskningen faktiskt visar. När ”Human genome project” ( dvs. kartläggningen av människans alla gener) påbörjades trodde man att det skulle ge svar på allt. Ack vad man bedrog sig, först visade det sig att människan hade mycket färre gener än man trott, faktiskt färre än några mycket ”enkla” livsformer, så det kunde inte förklara alla variationer som man såg.

Nästa sak som förbryllade var att en gen som orsakade sjukdom hos några individer inte ställde till med några som helst problem hos andra…

Nu vet man att generna bara är själva ritningen. Istället är det yttre faktorer och hur dina förfäder levde och du lever som avgör om de utvecklas eller inte.

Det kan vara både skrämmande och upplyftande att få veta hur mycket du själv kan påverka. Jag har hört siffror som pekar på att ända upp till 90 procent av ”ansvaret” ligger på miljön och yttre faktorer som vi till stor del kan påverka.

Såhär fungerar det väldigt förenklat:

  1. Epigenitiken kan liknas vid en lysknapp. Den kan stänga av eller sätta på aktiviteten hos olika gener.
  2. Det görs via metylering och de-metylering samt acetylering och de-acetylering plus något som kallas icke kodande RNA.
  3. Via t.ex kosten kan man tillföra byggstenar till metyleringen och acetyleringen och därmed påverka aktiviteten hos olika gener.
  4. Negativa epigenetiska förändringar kan öka risken för sjukdom och positiva epigenetiskt förändringar kan minska risken för sjukdom.

image

Jag vet att det låter krångligt men jag har haft turen att lära mig från min fina vän Olle Haglund som skrivit många artiklar i ämnet.

Så vi kan lämna de svåra orden och fokusera på det viktiga, nämligen hur du kan tända och släcka rätt gener för att påkerka din hälsa i rätt riktning.

  • Träning har visat sig påverka aktiviteten hos 4000 olika gener som är kopplade till förbättrad funktion och hälsa.
  • Fiberrik kost blir med hjälp av goda bakterier i tjocktarmen omvandlat till kortkjedjiga fettsyror, särskilt Smörsyra som har en viktig funktion i acetyleringen och det påverkar positivt.
  • Minskad stress påverkar också positivt.
  • Frukter, grönsaker och bär rika på polyfenoler, flavonider och irridoider. Några exempel är Curcumin från Gurkmeja. Resveratrol från rött vin och  lingon. Isothiocyanater från kål, allylsulfider från lök , blåbär, havtorn och noni innehåller flera olika verksamma ämnen. Alla dessa påverkar också positivt.

 

Sammanfattningsvis bör du alltså äta frukt och grönt.

Stressa så lite som möjligt.

Träna regelbundet och krydda maten med gurkmeja.

Äta fibrer varje dag och där är Olles favoriter jordärtsskockor, kikärtor och potatismjöl ( drick det utrört i lite kallt vatten).

Utöver det kan du gärna dricka grönt te och ta något glas rött vin då och då. Barnvänlig variant är lingonjuice sötad med lite stevia eller honung.

Om du gillar det du läser följ bloggen genom att lämna din e-mailadress nedan.

Följ BioInd Bloggen

GRATIS E-HÄFTE "7 sätt att må bättre - för barn med Autism, ADHD, Epilepsi och andra neuropsykiatriska symtom".

Post Author: Malin

5 thoughts on “Epigenitik – Vad påverkar generna?

Kommentarer inaktiverade.